We gaan hier enkele ouden teksten bekijken waarin de
Godin Brigid genoemd wordt. Aan dit overzicht wordt nog gewerkt, met de loop der tijd zullen er
meer teksten aan toegevoegd worden gedurende m'n voortschrijdende onderzoek naar oude bronnen. Laatste update: 18 december 2024.
Sanas Chormaic
In het Engels "
Cormac's Glossary", is een Ierse encyclopedie uit de tiende eeuw, samengesteld door Cormac mac Cuilennan,
koning van Cashel en tevens bisschop. Over de
Godin Brigid schrijft hij:
- Brigit, d.w.z. een dichteres, dochter van de Dagda. Dit is Brigit, de vrouwelijke wijze, of vrouw van wijsheid,
d.w.z. Brigit, de godin die dichters aanbaden, omdat haar beschermende zorg erg groot en erg beroemd was.
Daarom noemen ze haar godin van dichters bij deze naam. Wiens zusters waren Brigit, de vrouwelijke arts [vrouw van bloedzuigerij],
Brigit, de vrouwelijke smid [vrouw van smeedwerk]; van wiens namen bij alle Ieren een godin Brigit werd genoemd.
Brigit, dus, breo-aigit, breo-shaigit; 'een vurige pijl'.
Sanas Chormaic Blz.23
Zijn duiding van de betekenis van de naam van
Brigid als 'vurige pijl' wordt tegenwoordig als achterhaald gezien, zie:
» Betekenis Brigid's naam
(Bronnen:
Archive.org,
ClannBhride.org,
Wikipedia
en YouTube)
Cath Maige Tuired
In het Engels de "
The Second Battle of Mag Tuired".
De tekst komt uit een manuscript uit de 16de eeuw, doch de taal wijst op een oudere tekst mogelijk uit de 9de eeuw.
In deze tekst lezen we over de
Godin Brigid, de dochter van de Dagda, die gehuwd is met Bres, koning van de Fomoire.
Bres stuurt hun zoon Ruadan er op uit om te spioneren bij de Tuatha De, want als zoon van
Brigid is hij hun kleinzoon.
Vervolgens krijgt Ruadan de opdracht om Goibniu van de Tuatha De te vermoorden, doch dit gaat mis waardoor Ruadan komt te overlijden...
- Dat was schadelijk voor de Fomoire, en ze kozen een man om de strijd en de praktijken van de Tuatha De te verkennen
- Ruadan, de zoon van Bres en van Brig, de dochter van de Dagda - omdat hij een zoon en een kleinzoon was van de Tuatha De.
Toen beschreef hij aan de Fomoire het werk van de smid en de timmerman en de vuurkorf en de vier artsen die rond de put waren.
Ze stuurden hem terug om een van de aes dana (= Tuatha De), Goibniu, te doden. Hij vroeg hem om een speerpunt, de klinknagels van de
vuurkorf en de schacht van de timmerman; en alles werd hem gegeven zoals hij vroeg. Nu was er een vrouw die wapens slijpte,
Cron, de moeder van Fianlach; en zij maalde Ruadans speer. Dus de speer werd aan Ruadan gegeven door zijn moederlijke verwant,
en om die reden wordt een weversboom nog steeds "de speer van de moederlijke verwant" genoemd in Ierland.
- Maar nadat de speer aan hem was gegeven, draaide Ruadan zich om en verwondde Goibniu. Hij (= Goibniu) trok de speer en gooide hem naar Ruadan,
zodat hij door hem heen ging; en hij stierf in aanwezigheid van zijn vader in de vergadering van Fomorian.
Brig kwam en keened om haar zoon. Eerst gilde ze, uiteindelijk huilde ze. Toen werd voor het eerst in Ierland gehuil en geschreeuw gehoord.
(Nu is zij de Brig die een fluitje heeft uitgevonden om 's nachts te seinen.)
- Toen ging Goibniu de put in en hij werd gezond...
Cath Maige Tuired / The Second Battle of Mag Tuired
De tekst hieronder heeft een vergelijkbaar thema rond huilen en rouwen.
(Bronnen:
Daimler Blz.44-46,
ClannBhride.org,
Sacred-Texts.com,
Wikipedia,
& YouTube: Celtic Source - Keening,
Kris Hughes - Early texts)
Dindshenchas
De Dindshenchas (Lore of Places) is een verhandeling rond plaatsnamen uit de 11de eeuw. In onderstaande passage wordt Mac Gréne gedood,
dit was een neef van de
Godin Brigid.
-
Uillend werd later, na drie dagen, gedood in de slag bij Cuilliu^ door Mac Gréne als wraak voor Manannan.
Mac Gréne werd echter gedood door Amergin in de slag bij Tara als wraak voor Uillend. Het is toen dat Brigit
de dichteres en druïde, Eochaid Ollathar's (= de Dagda) dochter, het huilen en keening voor de doden en schreeuwen om de nood, en...
(en soortgelijke dingen zoals alle goed gedrag).
The Rennes Dindshenchas. Second Supplement, Blz.277
Men wist in eerste instantie niet goed hoe het slot van bovenstaande tekst te vertalen. De aanvulling tussen haakjes hoorde ik
in
deze YouTube video.
In deze tekst en de tekst daarboven (
The Second Battle of Mag Tuired) is het de
Godin Brigid
die voor het eerst huilt en weeklagen laat horen vanwege het verlies van haar zoon Ruadan en haar neef Mac Gréne.
Huilen, weeklagen (keening), nood uitschreeuwen, rouwen zijn in deze situaties goed gedrag.
Keening of rouwen is een oude traditie in Ierland en Schotland waarvoor men betaald kon worden.
Het was
Brigid die dit hier als eerste deed, dus
Brigid blijkt een connectie te hebben met rouwen, afscheid nemen van
overledenen. Ik kom dit vreemd genoeg echter maar weinig tegen in de boeken over Brigid.
(Bronnen:
Archive.org,
ClannBhride.org,
Wikipedia: Dindsenchas,
Keening
& YouTube: Kris Hughes - Early texts,
Celtic Source - Keening (rouwen))
Lebor Gabâla Érenn
In het Engels het "
Book of Invasions", is een verzameling teksten uit de 11de eeuw. De tekst is overgeleverd in verschillende
manuscripten, zoals het Boek van Leinster (12de eeuw), het Boek van Fermoy, het Grote Boek van Lecan (15de eeuw) en het Boek van Ballymote (14de eeuw).
We lezen hierin over de
Godin Brigid die twee koninklijke ossen heeft, de koning der zwijnen en de koning der rammen.
Dezelfde passage komt drie keer voor met kleine variaties:
- Brigid de dichteres, dochter van de Dagda, zij is degene die Fea en Femen had, de twee ossen van Dil,
waarnaar Mag Fea en Mag Femen zijn genoemd. Bij hen was Triath, koning van de zwijnen, van wie
Tretherne is. Onder hen werden drie demonenstemmen gehoord in Ierland na plundering, namelijk fluiten en schreeuwen en kreunen.
Cirb koning van de hamels (rammen), van wie Mag Oirb is. Bij hen was Cermna Brecach..
Lebor Gabâla Érenn
/ Book of Invasions
- Brigit de dichteres, dochter van de Dagda, zij had Fe en Men, de twee koninklijke ossen, naar wie Femen genoemd is.
Zij had Triath, koning van haar zwijnen, naar wie Treithirne genoemd is.
Bij hen waren, en werden gehoord, de drie demonische kreten na roof in Ierland, fluiten en wenen en klagen.
- Zij had Cirb, koning van de hamels (rammen), naar wie Mag Cirb genoemd is. Bij hen waren Cerman en Cermat (= zoon van de Dagda) en de Mac Oc (= zoon van de Dagda).
Lebor Gabâla Érenn
/ Book of Invasions
- Brigit de dichteres, dochter van de Dagda, zij is het die Fe en Menn had, de twee koninklijke ossen, waarvan Femen is,
dat wil zeggen twee ossen van Dil, waarvan Mag Femen is genoemd. En bij hen was Tore Triath, koning van de zwijnen van Ierland,
waarvan Mag Triathairne is genoemd. Bij hen werden de drie demonenkreten in Ierland gehoord na het verwoesten - fluiten, en jammeren, en uitschreeuwen.
En bij hen was Cirb, koning van de wethers (rammen) van Ierland, waarvan Mag Cirb is genoemd. En bij hen waren German en Cermaid (= zoon van de Dagda)
en de Mac Oc (= zoon van de Dagda).
Lebor Gabâla Érenn
/ Book of Invasions
(Bronnen:
Archive.org Book of Invasions,
ClannBhride.org,
Wikipedia
en YouTube)
Book of Leinster
Dit is een manuscript uit de 12de eeuw waarin we lezen over de drie zonen van de
Godin Brigid:
- De drie zonen van Brigit de dichteres, dat is Brian en Iuchar en Úar, de zonen van Bress, zoon van Eladan, en Brigit de dichteres,
dochter van de Grote Dagda, koning van Ierland (was) hun moeder. En de naam Ruad Rofessa (Rood van Grote Kennis), wordt hier aan hem [de Dagda]
gegeven, of Cermait, en Díarmuit, en Áed (vuur). Brigit, dochter van Ruad Rofessa, dat is, een naam van de Dagda.
Ruad Rofessa de zoon van alle kunsten, dat is een zoon die alle kunst heeft.
Book of Leinster (bij noot 11 onderaan)
Brian, Iuchar(ba) en Úar (Iuchair) zijn in het "Book of Invasions" ook broers maar van een andere moeder:
- De Morrigu, dochter van Delbaeth, was moeder van de andere zonen van Delbaeth, Brian, Iucharba en Iuchair: en het is van haar
extra naam "Danann" worden de Paps van Ana in Luachair genoemd, evenals de Tuatha De Danann.
Lebor Gabâla Érenn /
Book of Invasions, Blz.189
- En Danann was de dochter van Delbaeth zelf moeder van de laatste drie, Brian, Iuchair, Iucharba.
Lebor Gabâla Érenn /
Book of Invasions, Blz.193
(Bronnen:
Ancienttext.org Book of Leinster,
Archive.org Book of Invasions,
ClannBhride.org,
Wikipedia - Boek van Leinster,
Wikipedia - Danu's zonen
)
De Ulstercyclus / Red Branch Cycle
De verhalen van de
Ulstercyclus, ook bekend als de
Red Branch Cycle, zijn overgeleverd in diverse manuscripten daterende
uit de 12de t/m de 15de eeuw. De taal waarin bepaalde verhalen geschreven zijn komt overeen met het taalgebruik uit de 8ste eeuw.
In deze teksten komen we drie
Brigid's tegen;
Sencha mac Ailella was een
dichter
en rechter van Conchobar MacNessa en gehuwd met
Brig Brethach;
"Brigid van de Oordelen".
De moeder van
Sencha mac Ailella was
Brig Briugu;
"Brigid van de Gastvrijheid".
De dochter van
Sencha mac Ailella en
Brig Brethach was
Brig Ambue;
"Brigid van hen zonder vee".
Brig Ambue was gehuwd met
Celtchar mac Uthechair.
De dochter;
Brig Ambue / Brigid van hen zonder vee was tevens een beroemde juriste die opkwam voor de mensen uit de onderste
lagen van de bevolking en ook voor de rechten van vrouwen. Ze had echter ook destructieve kanten;
in
"The Tragic Death of Celtchar mac Uthechair" is ze een intrigante danwel
een destructieve belichaming van het lot, die de dood van haar man
Celtchar mac Uthechair veroorzaakt.
In dit verhaal wordt ze als echtgenote van
Celtchar mac Uthechair niet
Brig Ambue maar
Brig Brethach genoemd, en ze voelt zich erg
aangetrokken tot Blái de Hospitaller. Ze is op de hoogte van zijn '
geis' en maakt daar handig gebruik van...
- Waar komt de tragische dood van Celtchar mac Uthechair vandaan?
Dat is niet moeilijk te zeggen. Er was een beroemde man onder de mannen van Ulster, namelijk Blái de Hospitaller.
Hij bezat zeven kuddes vee, zevenhonderd koeien in elke kudde en een ploeg bij elke kudde. Hij had ook een gastenverblijf.
Nu was het een geis voor hem dat wanneer een vrouw in gezelschap van mannen naar zijn huis kwam, hij met haar moest slapen, tenzij haar man in haar gezelschap was.
Toen ging Brig Brethach, de vrouw van Celtchar, naar zijn huis. 'Wat je hebt gedaan, is niet goed, vrouw,' zei
Blái de Hospitaller. 'Dat je naar mij toe bent gekomen zoals je bent gekomen, is een geis voor mij.' 'Het is een ellendig mens,' zei de vrouw,
'die zijn eigen gessa schendt.' 'Het is waar. Ik ben een oude man, en bovendien provoceer je mij,' zei hij. Die nacht slaapt hij met haar.
2 - 11... Hierop neem
Celtchar wraak op Blái de Hospitaller...
- 'Bevrijd ons van die plaag, o Celtchar!' zei Conchobar. Celtchar ging naar de vallei
waar de hond was, en honderd krijgers met hem, en drie keer riep hij de hond totdat ze hem zagen aankomen, recht op Celtchar
af totdat hij zijn voeten likte. 'Het is inderdaad triest wat de hond doet,' zeiden ze allemaal. 'Ik zal niet langer om jouwentwil worden beschuldigd!' zei
Celtchar, terwijl hij hem een klap gaf met de lúin van Celtchar, zodat hij zijn hart naar buiten bracht,
waarop hij stierf. 'Wee!' riep iedereen. 'Het is waar,' zei hij, terwijl hij de speer ophief, toen een druppel van het bloed van de hond langs de speer liep
en door hem heen naar de grond ging, zodat hij eraan stierf. En zijn klaagzang werd opgericht en zijn steen en graf werden daar opgericht.
Dit is dus de tragische dood van Blái de Hospitaller, en van Hoornhuid (de hond), en van Celtchar, de zoon van Uthechar.
Einde.
(zie Celt.UCC.ie en
YouTube).
Brig Briugu;
"Brigid van de Gastvrijheid"; de moeder van
Sencha mac Ailella
wordt in een verhaal genaamd "Din Techtugud" ook
Brig Brethach genoemd, die het foute oordeel corrigeerde van haar zoon
Sencha mac Ailella.
-
De vrouw wilde naar haar broeders gaan om land van hen te eisen, d.w.z. Conall Cernach en Ainrirgi.
De dochter vroeg aan Sencha, zoon van Ailell, of het wel juist was dat ze land eiste.
Hij zei eerst dat het niet juist was dat ze land eiste; daarna kwamen 's nachts de vlekken op zijn wangen.
De volgende dag zei hij dat het wel juist was dat ze land eiste; en hij zei haar dat ze het in beslag nemen van mensen erbij moest betrekken,
zodat er voor de tweede keer vlekken op zijn wangen kwamen. Zijn moeder (Brig Briugu) vertelde hem toen dat de middelen voor het
in beslag nemen die hij had moeten kiezen, schapen, een kneedtrog en een zeef hadden moeten zijn.
Vervolgens nam ze twee waardige vrouwelijke getuigen mee, namelijk Gabhal, de dochter van Midhe Minn, en Cethra, de dochter van Minn, en ze namen Minns strijdwagen mee.
(Zie: Archive.org Blz.10 onderaan)
Over deze drie
Brigid's als moeder, echtgenote en dochter van
Sencha mac Ailella wordt verteld alsof het
mensen zijn. In de
Ulstercyclus worden de eigenschappen van deze moeder, echtgenote en dochter door elkaar gehaald, in de ene tekst de dochter de jurist, in de andere
de echtgenote, en ook de moeder zou juridisch onderlegt zijn geweest. Ze vormen een drie-eenheid wiens eigenschappen door elkaar heen lopen.
Om te achterhalen om welke
Brigid het gaat in de tekst dien je te kijken naar of het om de moeder, vrouw of dochter van
Sencha gaat.
(Bronnen:
ClannBhride.org,
Patheos.com,
Wikipedia Sencha mac Ailella
en Wikipedia Ulstercyclus)
Senchus Mor
In het Engels "
The Great Tradition", onderdeel van "Ancient Laws and Institutes of Ireland"; een verzameling oud Ierse wetteksten uit
de 13de eeuw. Ook hierin vinden we de bovengenoemde drie Brigid's;
Brig Briugu, de moeder;
Brig Brethach de echtgenote en
Brig Ambue de dochter
van
Sencha mac Ailella.
Sencha heeft dezelfde etymologie als
Senchus; de titel van dit boek,
en betekend "Traditie".
Sencha zou dus de personificatie van de "Traditie" kunnen zijn.
Brig Briugu van Gastvrijheid, een herbergier, is dan de moeder van Traditie.
Brig Brethach van de Oordelen is de vrouw van Traditie.
Brig Ambue van hen zonder vee, die de oneerlijke oordelen van haar vader uitdaagt,
is de dochter van Traditie.
En dat staat in het boek "The Great Tradition / Senchus Mor".
Christopher Scott Thompson schrijft verder naar aanleiding hiervan op
Patheos.com de volgende gevolgtrekking:
- "De moeder van Traditie is de wijsheid van het gewone volk, de vrouw van Traditie is goed oordeel en geleerdheid,
en de dochter van Traditie is de bereidheid om Traditie uit te dagen in naam van gerechtigheid.
En allerdrie zijn Brigid."
In de
Senchus Mor lezen we over
Brig Briugu, handelende over een juridische procedure voor het claimen van eigendom, een zogenaamde "distress":
- Twee dagen distress voor de prijs van de opbrengst van de hand, voor loon, voor het weven, voor de zegen van de ene vrouw
op het werk van de andere, voor elk materiaal dat op de spindels staat, voor de vlasspinstok, voor de wolspinstok, voor de wolzak,
voor het weefriet, voor alle weefgereedschappen, voor de vlasspinstok, voor de spinrok, voor de klosstok, voor de vliegers van het spinnewiel,
voor het garen, voor de haspel van de spinner, voor de rand, voor het patroon van haar handwerk, voor de beurs met inhoud, voor de mand,
voor de leren schep, voor de staven, voor de hoepels, voor de naald, voor de versierde draad, voor de spiegel die de ene vrouw van de andere leent,
voor de zwart-witte kat, voor het schoothondje van een koningin, voor het dienen in het veld, voor het leveren van een wapen - want het is over
het ware recht van vrouwen dat het slagveld voor het eerst werd betreden. Tot nu toe hebben we de distress van twee dagen genoemd, zoals besloten
door Brig Briugu (= de moeder), die in Feisin woonde, en door Sencha, zoon van Ailell,
zoon van Culclain, aan wie de Ulstermen zich onderwierpen. Het was door deze dat er één dag aan de twee dagen werd toegevoegd, want de waarheid
van de Feini zou zijn vergaan, als de drie dagen niet waren toegestaan; want niemand kon zijn eigen recht, of het recht van zijn buurman, of zijn wijsheid,
of zijn eigendom onderscheiden, hoewel hij het onder zijn bescherming zou kunnen hebben, als gevolg van de plotselinge komst van één dag...
Senchus Mor / The Great Tradition, Blz.151
- Laatstgenoemde worden niet wettig door een oordeel; hun wet is op oordeel gebaseerd; alle dieren die tweelingen baren, worden geschat op basis van hun
equivalenten zoals bepaald door Brig Briugu die in Fesen woonde; elke vertraging van twee dagen heeft recht op vier dagen; een vertraging in ponden op acht dagen.
Senchus Mor / The Great Tradition, Blz.145
- Zoals besloten door Brig Briugu, d.w.z. een vrouwelijke Brewy, en de vrouwelijke auteur van de ware manier om rechtmatig bezit te nemen.
Die in Fesen woonde, d.w.z. ze was in Magh Deisitin in Uladh, d.w.z. het was de naam van het fort.
Senchus Mor / The Great Tradition, Blz.147
In de volgende tekst komen we zowel de moeder als de vrouw van
Sencha mac Ailella tegen,
Brig Briugu en
Brig Brethach;
- Tot nu toe hebben we de distress van twee dagen genoemd, d.w.z. Tot nu toe is een verblijf van twee dagen verordend of vastgesteld op de
distress die werd beoordeeld door Brig, de vrouwelijke Brewy, de moeder van Sencha, en Brig Brethach, zijn vrouw.
Zoals besloten door Brig Briugu, d.w.z. de vrouwelijke auteur van de mannen van Erin, d.w.z. volledige beoordeling...
En door Sencha, zoon van Ailell, d.w.z. haar echtgenoot, d.w.z. de zoon van de man die mannen afkeerde van bevlekte of valse verbonden,
of die een bijzondere verdienste had, d.w.z. een verdienste die iedereen veranderde door zijn kennis.
Senchus Mor / The Great Tradition, Blz.155
Ook de dochter van
Sencha mac Ailella en zijn vrouw
Brig Brethach komen we in de
Senchus Mor tegen:
- De dichters werden vervolgens van de rechtspraak beroofd, behalve van hun rechtmatige deel ervan,
en ieder van de mannen van Erin nam zijn eigen deel van de rechtspraak op zich, zoals de auteurs van de volgende oordelen deden:
de oordelen van Eochaidh MacLuchta, en de oordelen van Fachtna Mac-Senchath, en de valse oordelen van Carat-Nia Teiscthi,
en de oordelen van Morann, zoon van Main, en de oordelen van Eoghan MacDurthacht, en de oordelen van Doet van Neimhthinn,
en de oordelen van Brig Ambue, en de oordelen van Diancecht, de arts, die inderdaad de eerste waren.
Senchus Mor / The Great Tradition, Blz.19
- Brig Ambue was een vrouwelijke auteur van wijsheid en voorzichtigheid onder de mannen van Erin.
Naar haar is de naam Briathra Brighi (= De woorden van Brig), etc. Na haar kwam Connla Cainbhrethach, hoofdarts van Connaught;
hij overtrof de mannen van Erin in wijsheid, want hij was vervuld met de genade van de Heilige Geest;
hij streed met de Druïden, die zeiden dat zij het waren die de hemel en de aarde, en de zee, enz.,
en de zon en de maan maakten...
Senchus Mor / The Great Tradition, Blz.23
Zowel de moeder, de echtgenote als ook de dochter van
Sencha mac Ailella zijn hier juridisch onderlegt
en worden omschreven als legendarische juristen.
We lezen hier tevens dat bepaalde "dichters vervolgens van de rechtspraak werden beroofd", de poëten hielden zich ook
bezig met rechtspraak, dus daarom behoorden zowel de
dichtkunst als de rechtspraak tot het domein van
Brigid.
(Bronnen:
Archive.org,
ClannBhride.org,
Patheos.com)
A Chóicid chóem Chairpri chrúaid
Een gedicht van Bisschop Orthanach van Kildare (overleden in 839) over de
slag bij Luachra:
- Cat lond Luachra uasu thuas. atchess Brigit ni firt fás; flandchath Findabrach ba húais im chorp nIlladan iar mbás.
Vertaald:
De hevige strijd van Luachra, daarboven was Brigid te zien, het was geen ijdel wonder
A Chóicid chóem Chairpri chrúaid, vers 9
- De slag bij Luachair [werd uitgevochten] door Cucorb tegen de Ui-Neill, waarvan werd gezegd:
De felle slag bij Luachair, boven het hoofd, zag Brighit, geen ijdele visie.
Annals of the Kingdom of Ireland Blz.165
(Bronnen: Ó Duinn Blz.59,
Celt.UCC.ie,
vanHamel.nl)
Leabhar Buidhe Leacáin
In het Engels "
Yellow Book of Lecan", geschreven eind 14de eeuw en begin 15de eeuw.
Hierin lezen we over de
slag van Almhaine:
- Colm Cille's gunst werd niet verleend aan de Ui Neill om hen te helpen in die strijd.
Brigid werd gezien vliegend boven het leger van Leinster en dit maakte het leger van Leath Choinn doodsbang.
Het was het zien van Brigid in deze gedaante die leidde tot de nederlaag van Feargal en Leath Choinn
door Murchadh mac Brain, koning van Leinster en Aodh, koning van zuidelijk Leinster.
Leabhar Buidhe Leacáin / Yellow Book of Lecan
The Battle of Almhaine, section 11
Hier zien we
Brigid als een angstaanjagende oorlogsgodin boven het strijdtoneel, haar mensen helpende tegen het invallende leger.
(Bronnen: Ó Duinn Blz.58-59,
Iso.UUC.ie,
Wikipedia)
Gods and Fighting Men
Moderne hervertelling van oude Ierse mythen door Agusta Gregory uit 1905. Hierin lezen we bijna alles wat we hierboven ook gelezen hebben:
- ...en Brigit, die een vrouw van poëzie was, en dichters aanbaden haar, want haar macht was zeer groot en zeer nobel.
En ze was een vrouw van genezing, en een vrouw van smidswerk, en het was zij die als eerste het fluitje maakte om elkaar
door de nacht heen te roepen. En de ene kant van haar gezicht was lelijk, maar de andere kant was zeer bevallig. En de betekenis
van haar naam was Breo-saighit, een vurige pijl.
Zie Gutenberg.org
En verderop in hoofdstuk 3: De Grote Slag om Magh Tuireadh:
- En dit alles was tegen de Fomor, en ze stuurden een van hun jonge mannen om het kamp te bespioneren en te kijken of hij
erachter kon komen hoe deze dingen werden gedaan. Het was Ruadan, zoon van Bres en van Brigit, dochter van de Dagda, die ze stuurden,
want hij was een zoon en kleinzoon van de Tuatha de Danaan. Dus hij ging en zag alles wat er werd gedaan, en kwam terug naar de Fomor.
En toen ze zijn verhaal hoorden, dachten ze dat Goibniu de smid de man was die hen het meest hinderde.
En ze stuurden Ruadan weer terug en zeiden hem een einde aan hem te maken.
Dus ging hij weer terug naar de smidse en vroeg Goibniu of hij hem een speerpunt wilde geven. En toen vroeg hij klinknagels van
Credne en een schacht van de timmerman, en alles werd hem gegeven zoals hij vroeg. En daar was een vrouw, Cron, moeder van Fianlug, die de speren slijpte.
En nadat de speer aan Ruadan was gegeven, draaide hij zich om en gooide hem naar Goibniu, die hem verwondde. Maar Goibniu trok hem eruit en wierp
hem naar Ruadan, die door hem heen ging en hij stierf; en Bres, zijn vader, en het leger van de Fomor, zagen hem sterven.
En toen kwam Brigit en schreeuwde haar zoon met geschreeuw en gehuil.
Zie Gutenberg.org
En in het derde boek in hoofdstuk 4, De Morrigu:
- En als het niet de Morrigu was, dan was het Badb die zich liet zien in de slag bij Dunbolg, waar de mannen van Ierland vochten onder Aedh,
de zoon van Niall. En Brigit werd in dezelfde slag gezien aan de zijde van de mannen van Leinster.
Zie Gutenberg.org