De ouders van Brigid

De Moedergodin van de Goden en Godinnen van de Tuatha Dé Danann, wat 'mensen van de Godin Danu' betekend, is dus de Godin Danu.
Ook Brigid wordt wel als de Godin gezien waar zelfs de Goden zich toe wenden; de grote moedergodin. De vader van de Godin Brigid is de Dagda, ook in het algemeen een vader figuur. De Dagda wordt ook wel 'de goede god' genoemd en is naast een vader figuur ook een koning en druïde. Het 'goede' is hier niet moreel bedoeld maar dat de Dagda overal goed in is; vele vaardigheden goed beheerst.
Zowel Danu als de Morrigan worden genoemd als de partner van de Dagda, en aangezien Brigid´s vader de Dagda is, wordt Brigid ook wel beschouwd als een dochter van de Danu of van de Morrigan.

Zowel de Godin Brigid als de Godin Danu hadden drie zoons, die in het ene verhaal als zonen van Brigid genoemd worden en in een ander verhaal als zonen van de Godin Danu .
Sommigen stellen daarom de Godin Danu weer gelijk aan de Godin Brigid, hoewel in verschillende verhalen Brigid weer een andere vader heeft dan de Godin Danu en de Morrigan.
Anderen stellen de Godin Danu weer gelijk aan de Morrigan, die o.a. weer wel dezelfde vader hebben.

Hoewel de Danu dus de moedergodin der Goden en Godinnen is; de Tuatha Dé Danann, is ook Brigid een zeer belangrijke Godin; een moedergodin waar zelfs de Goden en Godinnen zich tot wenden.
(Bronnen:  Clerinx Blz.197,  Daimler Blz.4,  Green Blz.65,  Matthews Blz.25,  Rolleston Blz.103,  Wright Blz.21  Book of Leinster  &  Book of Invasions,  en Wikipedia: Dagda  &  Danu)


De ouders van Sint Brigid


Sint Brigid zou op 1 februari ergens tussen 436 en 456 na het begin van onze jaartelling geboren zijn. Haar vader was Dubthach, een Ierse clanleider en druïde en haar moeder was Broicsech, die als slaaf bij Dubthach werkte. De twee kregen een relatie, waaruit hun liefdeskind Brigid geboren werd. Sint Brigid werd geboren tijdens zonsopgang, toen het geen nacht meer was en de dag nog niet begonnen was. Haar moeder stapte toen ze beviel net over de drempel van een deur met een emmer melk. Toen Brigid geboren was zou ze in melk gewassen zijn. Omdat Brigid geen normaal voedsel verdroeg zou ze melk te drinken hebben gekregen dat kwam van een witte koe met rode oren. Sint Brigid stierf op haar verjaardag op 1 februari ergens tussen 504 en 540. Over de jaartallen verschillen de bronnen, doch ze zijn het wel allemaal eens over 1 februari als geboorte- en als sterftedag, wat een leeftijd geeft van tussen de 48 en 104 jaar. Over het algemeen gaat men echter uit van ca.451 als geboortejaar en ca.525 als sterftejaar, dus Sint Brigid zou dan ongeveer 74 jaar zijn geworden.
(Bronnen:  Aldhouse-Green Blz.198,  Daimler Blz.19,  Green 1992 Blz.184-185, 164,  Kissane Blz.81,  McCone Blz.174,  Ó Duinn Blz.8-11,  Wright Blz.36-38, 68-71,  Online:  Bethu Brigte (Life of Brigit) vers 3, 5,  Life of Brigit Blz.53, 57, 59  Ireland.com  en  Wikipedia)


De Godin en de Sint


Zowel de Godin Brigid als Sint Brigid hebben een leidinggevende vader die Druïde is of verbonden is met Druïden. Sint Brigid werd geboren tussen de dag en de nacht, niet binnen en niet buiten het huis, wat symboliseerd dat ze tussen de werelden staat; op de drempel tussen dag en nacht, tussen binnen en buiten, deze wereld en de Andere Wereld, christendom en paganisme. Melk is zowel een belangrijk thema bij zowel de Godin als de sint. Sint Brigid verdroeg geen gewoon voedsel en kreeg daarom melk te drinken van een witte koe met rode oren. Deze koe is een verwijzing naar de Andere Wereld, waar de Morrigan een kudde witte koeien had met rode oren; wit symboliseerd hun heiligheid en de rode oren symboliseren de Andere Wereld. De Morrigan wordt wel gelijkgesteld met Danu zodat de witte koe met de rode oren een link legt tussen de moeder van de Godin Brigid en Sint Brigid; die van haar melk te drinken krijgt. Kortom sterke aanwijzingen dat Sint Brigid de gekerstende voortzetting is van de Godin Brigid. De verhalen rond de geboorte van Sint Brigid zien er zo geconstrueerd uit dat er duidelijk opzet in het spel is om haar zoveel mogelijk met de Godin Brigid te vereenzelvigen. Alles is hetzelfde alleen de titel Godin is Sint geworden en de magische gebeurtenissen worden nu wonderen genoemd.

Was er in de vijfde eeuw een Druïdes van de Godin Brigid die haar heiligdom in Kildare heeft willen redden door zichzelf te bekeren en door het heiligdom van de Godin Brigid om te vormen van een Druïdessen centrum naar een nonnenklooster? Lees verder in: Kildare in Ierland
(Bronnen:  Minehan Blz.73,  Wright Blz.36-37,  Kerrigan Blz.38,  Ireland.com)
Martin Roek      


This template downloaded form free website templates