In de oude teksten over de
Godin Brigid komen we alleen in de Sanas Chormaic uit de tiende eeuw iets tegen over de helende aspecten:
- Brigit, d.w.z. een dichteres, dochter van de Dagda. Dit is Brigit, de vrouwelijke wijze, of vrouw van wijsheid,
d.w.z. Brigit, de godin die dichters aanbaden, omdat haar beschermende zorg erg groot en erg beroemd was.
Daarom noemen ze haar godin van dichters bij deze naam. Wiens zusters waren Brigit, de vrouwelijke arts [vrouwe van bloedzuigerij],
Brigit, de vrouwelijke smid [vrouwe van smeedwerk]'.
Sanas Chormaic
Verder komen eigenlijk niets tegen over de Godin Brigid in verband met helen en genezen, dit aspect wordt echter wel verder
uitgewerkt in haar gedaante als Sint Brigid.
Rond de genezende aspecten van Brigid zijn er verschillende tradities overgeleverd:
Geneeskrachtige bronnen
Bronnen waren belangrijk in de oudheid omdat ze in drinkwater voorzagen. Goed drinkwater was
belangrijk voor de gezondheid; aan goede drinkwater bronnen werden dan ook geneeskrachtige eigenschappen toegedicht.
Brigid is verbonden met vele geneeskrachtige bronnen overal in Ierland,
Wales, Engeland en Schotland. Bekend is de geneeskrachtige Brigidabron in Kildare.
Ook in Nederland vinden we in Noorbeek (Limburg) een geneeskrachtige
Brigidabron die goed zou helpen bij oogkwalen.
Men doopte wel een doek in de bron om daarmee het zieke deel van het lichaam te deppen, om het daarna in een boom bij de bron te hangen,
meestal een
meidoorn,
es
of een
heilige Eik.
Men offerde ook wel houten afbeeldingen van zichzelf, waarop men de aandoening had afgebeeld die men wou genezen. Na een reinigend bad in het water
offerde men dan een houten afbeelding met het aangedane lichaamsdeel, in de hoop er een gezond lichaamsdeel voor terug te krijgen.
(Bronnen: Daimler Blz.37-38,
Delaney Blz.79,
Green Blz.53,
CelticRoundhouse.com,
MegalithicIreland.com)
Zwangerschap en geboorte
Brigid wordt o.a. aangeroepen bij geboorten en om pasgeborenen te zegenen. Een vroedvrouw ging dan op de drempel van het huis staan
en riep daar
Brigid aan voor
Haar steun en zegen.
= wordt aan gewerkt =
(
Wright Blz.87-91)
Brat Bhríde
Een
Brat Bhríde was een vierkant doek iets groter dan een zakdoek.
Deze lap wordt dan in de nacht van
Imbolc (31 jan., vóór zonsondergang) buiten gehangen in een struik en
door de dauw bevochtigd, de volgende ochtend (vóór zonsopgang)
werd deze doek naar binnen gehaald en zou dan helende eigenschappen hebben.
De dauw die door deze lap in deze nacht opgevangen wordt, zou gezegend zijn door de
Godin Brigid,
die in deze nacht overal langs gaat.
Dit doek werd ook wel verdeeld onder de vrouwen ter bescherming en delen van het doek werden ook wel in de kleding van jonge meisjes genaaid
ter bescherming. Men nam dit doek ook wel als bescherming mee wanneer men de zee op ging om te vissen of voor een reis.
Wanneer een vrouw veel last had, of ziek was, tijdens een bevalling legde men een
Brat Bhríde op haar voorhoofd, waarna de pijn verlichte
en de vrouw opknapte. De
Brat Bhríde hielp zwangeren bij een goede bevalling van een gezonde baby, die tevens beschermd werd tegen
het elfenvolk, opdat deze de baby niet zouden omwisselen.
Deze
Brat Bhríde werd soms meerdere jaren gebruikt en zou met ieder jaar krachtiger worden.
Volgens anderen moest de
Brat Bhríde na zeven jaar gebruikt te zijn vervangen worden.
De
Brat Bhríde heeft zowel genezende als beschermende eigenschappen.
(Bronnen:
Daimler Blz.38, 45,
Hutton Blz.136,
Kissane Blz.263-264,
Ó Catháin Blz.6-8,
Ó Duinn Blz.26, 35-36,
Wormhoudt Blz.13
en
Wright Blz.122-124)