Drievoudige Godin

Sanas Chormaic


In de Sanas Chormaic uit de tiende eeuw, komen we de Godin Brigid tegen als drie gezusters; drie dochters van de Dagda. De ene Brigid is de Godin van de poëzie, de andere Brigid Godin van de genezing en de derde Brigid Godin van smeedkunst. Verder lezen we in deze tekst dat vrijwel alle Ieren de Godin Brigid met deze naam aanriepen.

Als betekenis voor de naam van de Godin Brigid wordt in deze oude tekst "vurige pijl" gegeven, doch deze duiding is etymologisch onjuist gebleken, de naam Brigid betekend "verhevene". Dat men in de tiende eeuw de naam van de Godin Brigid als "vurige pijl" duidde geeft wel aan dat Brigid geassocieerd werd met vuur en met pijlen; verwijzingen naar smederij en de krijgskunst.
(Bronnen:  Daimler Blz.29,  Kissane Blz.84,  McCone Blz.162,  Ó Catháin Blz.96,  Ó hÓgáin Blz.50-51,  Weatherstone Blz.21-22,  Williams 2016 Blz.161-162, 340-341,  Wright Blz.21  en  YouTube Celtic Source)


Ulstercyclus


In de Ulstercyclus komen we weer een andere drievoudige Godin Brigid tegen; Brigid de gastvrije herbergier was de moeder, Brigid van de rechtspraak was de echtgenote en Brigid van mensen zonder vee de dochter.

Herbergen waren in de oude verhalen vaak gelokaliseerd in de andere wereld, of er was iets magisch met de eigenaar/esse. De herbergierster heeft voorraden om de gasten te eten en te drinken te geven en wordt in verband gebracht met Brigid van de genezing.
De tweede genoemde Brigid van de rechtspraak word vaak in verband gebracht met Brigid van de poezie, omdat beidde met de macht van de spraak werken.
De derde is Brigid van de mensen zonder vee, mensen zonder bezit, buitenlanders, reizigers, mensen van de laagste klassen, groepen van krijgers en oorlogsvoering. Deze Brigid wordt in verband gebracht met Brigid van de smeedkunst.

Brigid de dochter verbonden met de mensen zonder vee en oorlogsvoering wordt genoemd als dochter van Brigid de echtgenote van de rechtspraak. Deze drievoudige Godin Brigid zien we hier als een dochter - echtgenote - moeder, dus niet als een maagd - moeder - crone.
Het gaat hier niet om verschillende levensfase's van de Godin Brigid, de dochter - echtgenote - moeder bestaan tegelijkertijd.
Het concept van een drievoudige Godin in de vorm van een maagd - moeder - crone komen we dan ook niet in de oudheid tegen, maar is een moderne variatie die we pas tegenkomen sinds het boek "The White Goddess" van Robert Graves uit 1948.
(Bronnen:  Daimler Blz.10-11, 55-56,  McCone Blz.162-163,  Weatherstone Blz.58,  Williams 2021 Blz.286  en  Patheos.com).


Drievoudige Godin


Brigid wordt dus vanuit verschillende oude teksten aangeduid als een drievoudige Godin. Aspecten die we in deze oude teksten tegenkwamen waren poëzie, genezing en smeedskunst als domeinen van drie zussen in de ene tekst en moeder - echtgenote - dochter in de andere tekst die verbonden waren met respectievelijk de herberg, rechtspraak en de mensen zonder vee en oorlogsvoering.

Brigid
Sanas Chormaic
Ulstercyclus
Zus / Moeder
Genezing
Herbergier en overvloed
Zus / Echtgenote
Poëzie en kennis
Rechtspraak
Zus / Dochter
Smederij
Mensen zonder vee
en oorlogsvoering
Martin Roek      


This template downloaded form free website templates