Sanas Chormaic
In de
Sanas Chormaic uit de tiende eeuw, komen we de
Godin Brigid tegen als drie gezusters; drie dochters van
de Dagda.
De ene
Brigid is de Godin van de poëzie, de andere
Brigid Godin van de genezing en de derde
Brigid Godin van smeedkunst.
Verder lezen we in deze tekst dat vrijwel alle Ieren de
Godin Brigid met deze naam aanriepen.
Als betekenis voor de naam van de
Godin Brigid wordt in deze oude tekst "vurige pijl" gegeven, doch deze duiding is
etymologisch onjuist gebleken, de naam
Brigid betekend "verhevene".
Dat men in de tiende eeuw de naam van de
Godin Brigid als "vurige pijl" duidde geeft wel aan dat
Brigid
geassocieerd werd met vuur en met pijlen; verwijzingen naar smederij en de krijgskunst.
(Bronnen:
Daimler Blz.29,
Kissane Blz.84,
McCone Blz.162,
Ó Catháin Blz.96,
Ó hÓgáin Blz.50-51,
Weatherstone Blz.21-22,
Williams 2016 Blz.161-162, 340-341,
Wright Blz.21
en YouTube Celtic Source)
Ulstercyclus
In de
Ulstercyclus komen we weer een andere drievoudige
Godin Brigid tegen;
Brigid de gastvrije herbergier was de moeder,
Brigid van de rechtspraak was de echtgenote en
Brigid van mensen zonder vee de dochter.
Herbergen waren in de oude verhalen vaak gelokaliseerd in de andere wereld, of er was iets magisch met de eigenaar/esse.
De herbergierster heeft voorraden om de gasten te eten en te drinken te geven en wordt in verband gebracht met
Brigid van de genezing.
De tweede genoemde
Brigid van de rechtspraak word vaak in verband gebracht met
Brigid van de poezie, omdat beidde met de macht van de spraak werken.
De derde is
Brigid van de mensen zonder vee, mensen zonder bezit, buitenlanders, reizigers, mensen van de laagste klassen, groepen van krijgers en oorlogsvoering.
Deze
Brigid wordt in verband gebracht met
Brigid van de smeedkunst.
Brigid de dochter verbonden met de mensen zonder vee en oorlogsvoering wordt genoemd als dochter van
Brigid de echtgenote van de rechtspraak.
Deze drievoudige
Godin Brigid zien we hier als een
dochter - echtgenote - moeder, dus niet als een
maagd - moeder - crone.
Het gaat hier niet om verschillende levensfase's van de
Godin Brigid, de
dochter - echtgenote - moeder bestaan tegelijkertijd.
Het concept van een drievoudige Godin in de vorm van een
maagd - moeder - crone komen we dan ook niet in de oudheid tegen, maar is een moderne variatie die we pas
tegenkomen sinds het boek "
The White Goddess" van Robert Graves uit 1948.
(Bronnen:
Daimler Blz.10-11, 55-56,
McCone Blz.162-163,
Weatherstone Blz.58,
Williams 2021 Blz.286
en Patheos.com).
Drievoudige Godin
Brigid wordt dus vanuit verschillende oude teksten aangeduid als een drievoudige Godin.
Aspecten die we in deze oude teksten tegenkwamen waren poëzie, genezing en smeedskunst als domeinen van
drie zussen in de ene tekst en
moeder - echtgenote - dochter in de andere tekst die verbonden waren met respectievelijk de herberg, rechtspraak en de mensen zonder vee en oorlogsvoering.
Brigid
| Sanas Chormaic
| Ulstercyclus
|
Zus / Moeder
| Genezing
| Herbergier en overvloed
|
Zus / Echtgenote
| Poëzie en kennis
| Rechtspraak
|
Zus / Dochter
| Smederij
| Mensen zonder vee en oorlogsvoering
|