Aan
Brigid en haar genezingsaspect heb ik
een hele pagina gewijd, hier kijk ik naar de andere twee aspecten...
Poëzie en Rechtspraak
Één van de drie gezusters
Brigid genoemd in de
Sanas Chormaic
werd in verband gebracht met poëzie en met
Brigid de echtgenote uit de
Ulstercyclus,
verbonden met rechtspraak.
Rechtspraak en poëzie waren in de oude tijden met elkaar verbonden. Bijvoorbeeld
Sencha mac Ailella; zoon, echtgenoot en vader van de drie
Brigid's
uit de
Ulstercyclus, was zowel rechter als poët.
In de
Senchus Mor op Blz.19 lezen we dat de rechtspraak niet langer door alle poëten gedaan
mocht worden. Poëzie behelste in die tijden niet alleen de dichtkunst maar ook het vertellen van verhalen, het overbrengen van kennis,
de moraal in het verhaal, dat wat rechtvaardig is, rechtspraak.
Dat
Brigid de echtgenote van
Sencha in verband wordt gebracht met
Brigid der poëze van de drie zussen
uit de
Sanas Chormaic; de dochters van de Dagda, is voor de hand liggend.
Wanneer je vanuit deze aandachtsgebieden verder extrapoleert zou je kunnen zeggen dat de
Godin Brigid verbonden is met kennis overdracht;
kennis van verhalen, van moraal, rechtspraak, geschiedenis, gebruiken, cultuur, onderwijs, gedichten, liedteksten, enz. enz..
(
en Wikipedia)
In m'n
cursus van de Irish Pagan School kwam ik de onderstaande
leuke tekst over poëzie tegen; een cirkelredenering. Die deed me weer denken aan een songtekst van één van mijn favoriete componisten:
Niet moeilijk om te zeggen:
Ik ben de zoon van Poëzie,
Poëzie is de zoon van Studie,
Studie is de zoon van Meditatie,
Meditatie is de zoon van de Lore,
De Lore is de zoon van Verkenning,
Verkenning is de zoon van Onderzoek,
Onderzoek is de zoon van Grote Kennis,
Grote Kennis zoon van Groot Verstand,
Groot Verstand is de zoon van Begrip,
Begrip is de zoon van Wijsheid,
Wijsheid is de zoon van de drie goden van Poëzie
En jij, o mijn oudste, wiens zoon ben jij?
Imcallam in da Thurad
| |
Information is not knowledge.
Knowledge is not wisdom.
Wisdom is not truth.
Truth is not beauty.
Beauty is not love.
Love is not music.
Music is THE BEST.
Wisdom is the domain of the Wis (which is extinct)
Beauty is a French phonetic corruption
Of a short cloth neck ornament
Currently in resurgence
Frank Zappa
|
Smederij en Strijdende groepen
Één van de drie gezusters
Brigid genoemd in de
Sanas Chormaic uit de tiende eeuw
werd in verband gebracht met smederij en met
Brigid de dochter uit de
Ulstercyclus
van hen zonder vee; de bezitslozen en de rondtrekkende strijders.
De smid en de smederij waren vroeger zeer belangrijk; het was de smid die o.a. het gereedschap voor andere ambachten vervaardigde;
ploegen voor de boeren, bijlen voor houtbewerking, ketels om in te koken, maar ook zwaarden.
Dit aspect van de
Godin Brigid heeft zich in de loop
der eeuwen ontwikkeld en verbreedt; je zou hier alle moderne technische ontwikkelingen toe kunnen rekenen. Ook tegenwoordig hebben
deze moderne technische ontwikkelingen een destructieve kant in oorlogsvoering, zoals in de oude tijden de smid ook wapens vervaardigde.
De
Godin Brigid is hier dan dus verbonden met smederij, gereedschap maken, ketels maken, ijzergieterij, ijzer industrie, auto industrie,
vliegtuig industrie, ruimtevaart industrie zoals raketten en dus ook de wapenindustrie. Hierbij horen vanzelfsprekend ook computers en
communicatie technologie, wat weer een overlap is met de bovenaan genoemde aspecten.
Strijd voor Rechtvaardigheid
Bovenstaande aspecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden doordat het aandachtsgebieden van de
Godin Brigid zijn.
In de enkele verhalen waarin
Brigid betrokken was bij een gewapend conflict, dan was dat ter bescherming tegen invallers.
Brigid is niet alleen maar lief, helend en aardig, maar blijkt ook strijdvaardig te zijn.
Als
Godin van de smidskunst is ze verbonden met het produceren van wapens en als
Godin van bezitslozen en mensen zonder vee
ook verbonden met rondtrekkende krijgersgroepen.
Brigid neemt in haar hoedanigheid als godin van de rechtspraak het op
voor de laagste klassen in de maatschappij; de bezitslozen en de rondtrekkende krijgersgroepen aan de rand van de maatschappij.
Brigid heeft tijdens de
slag rond Dún Bolg naar men zegt actief
de kant gekozen die streedt tegen de kant gesteund door de
oorlogsgodin Badb,
één van de
Morrigans. Er zijn verschillende versies van dit
verhaal; in de ene versie torent
Brigid intimiderend boven haar beschermelingen uit waardoor de vijand angstig wordt, in een andere versie
is
Brigid actief bezig de vijand te doen sidderen van angst.
Natuurlijk won de kant gesteund door
Brigid.
Brigid doet dus in niets onder voor een oorlogsgodin zoals
Badb!
(Bronnen:
Daimler Blz.7 en 11,
Gregory Book IV, chapter IV,
Ó Duinn Blz.59,
Patterson Blz.132, 346
en Weber Blz.130-136).
Brigid speelde ook een actieve rol in de slag van Allen en in de slag van Luachra, waar de kant gesteund door
Brigid zegevierde.
Brigid werd door de Romeinen gelijkgesteld aan
Minerva en
Victoria
en werd vaak afgebeeld met een helm en een speer.
(Bronnen:
Daimler Blz.16,
Hutton Blz.135,
Ó Duinn Blz.58-59,
Weber Blz.124, 131,
Chóicid chóem Chairpri chrúaid,
Yellow Book of Lecan
en
Wikipedia).
In
een cursus die ik vorig jaar volgde
noemde men
Brigid een "peacefull warrior"; een vreedzame vrouwelijke krijger.
Blijkbaar heeft men moeite met de duistere kant van de
Godin Brigid; de kant van de wapen smederij, strijd en angst.
Deze duistere kant wordt afgezwakt met "vreedzame oorlogsvoerder", "liefdevolle doodslag", "een geweldloze wapensmit die alleen botte wapens
voor LARP en fantasy festivals maakt" allemaal vanuit liefde, compassie en vrede.
Dat is natuurlijk zoetsappige onzin! Wanneer jouw of je geliefden geweld of onrecht wordt aangedaan dan komt vanuit de liefde die je voelt boosheid naar boven
omtrent dat onrecht! Men neemt de wapens niet op vanuit liefde, compassie en vrede maar juist omdat de liefde, compassie en de vrede verstoord worden.
Men handelt vanuit strijdvaardigheid, boosheid vanwege het onrecht vanuit een rechtsvaardigheids gevoel.
De
Godin Brigid is zowel met de rechtspraak verbonden als met de wapen productie als met de strijd;
Brigid is niet alleen maar lief en aardig
maar heeft ook een duistere kant: ze kan angstaanjagend zijn, intimiderend, strijdvaardig.
We hebben hierboven gezien dat de
Godin Brigid in het verleden betrokken was bij een geweldadige strijd van de slag rond Dunbolg
en haar kant naar de overwinning bracht.
Natuurlijk heeft men wel gelijk dat je de strijdvaardige kant van de
Godin Brigid ruimer kan zien dan alleen de strijd met wapens.
Strijd is ook een mentaliteit, je pakt problemen strijdbaar aan, het zijn geen problemen maar uitdagingen.
Wanneer je blind ten strijde gaat geeft dat problemen, ga je met oog voor rechtvaardigheid en de realiteit ten strijde dan zal de
Godin Brigid
je naar een succes leiden.
Wanneer je strijd tegen onrecht, onverdraagzaamheid, vooroordelen, onderdrukking, overheersing, vervuiling, vernietiging, enz., heeft het weinig effect
de strijd hiertegen blind aan te gaan. Het is beter jezelf goed te informeren, de "vijand" goed te leren kennen en rustig naar zwakke plekken te zoeken.
Wanneer je dan je pijlen rustig en beheerst op het onrecht afvuurt, is de kans groter dat je je doel effectief raakt.
Soms is een frontale aanval weinig effectief, soms kan je beter met de "vijand" een stukje meebewegen en diens eigen kracht tegen zichzelf gebruiken.
Door bijvoorbeeld vragen te stellen over diens onrecht en/of vooroordelen, waardoor je door belangstelling te tonen voor de persoon, door vragen te stellen,
de betreffende persoon laat nadenken en doordenken, totdat die in z'n eigen vooroordelen en/of onrecht vastloopt, zich hiervan vanuit zichzelf bewust wordt.
Ook geweldadige bezetters zijn met heel diverse strijd technieken aan te pakken. Bijvoorbeeld Mahatma Gandhi heeft ons laten zien dat je ook met geweldloze
strijd onderdrukkende overheersers het land uit kan krijgen.
Onrecht, vooroordelen en onzin kan je ook bestrijden met goed onderbouwde informatie. Je kan mensen ook "bevrijden" van zelfopgelegde, onderdrukkende
gedachtensystemen met het wapen van informatie.
De
Godin Brigid staat ons ook bij in de strijd, steunt ons in het behalen van de overwinning.
Brigid vertegenwoordigt hier een spiritualiteit,
een levenshouding, die niet alleen maar lief en aardig is, maar die strijdbaar is, die geen onzin accepteerd, kritische vragen kan stellen, grenzen stelt.
(Zie ook: Weatherstone Blz.239-242)